Nye og brugte varer

Køb af barnevogn - gode råd og typiske fejl

Skal du købe ny barnevogn? Her kan du læse om returret, fortrydelsesret og reklamationsret. Du kan også se, hvilke typiske fejl, der kan være ved en barnevogn, og du får gode råd til, hvad du skal være opmærksom på.

Køb af barnevogn - gode råd og typiske fejl

Før du køber en barnevogn

Når du skal købe barnevogn, så gør dig klart, hvad dit behov er. Vil du fx have en kombivogn, én som er nem at bruge i byen, én med et langt liggemål osv. Undersøg, om barnevogn og pris lever op til dit behov. 

Læs eventuelt test af barnevogne, før du køber. Husk også at tjekke priser på barnevogne flere steder – også på nettet. Brug evt. portaler til at sammenligne priserne.

Undersøg, om det evt. kan betale sig for dig at købe barnevognen i udlandet. Overvej også, om du har lyst til at købe en brugt barnevogn.

Du har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, hvis du vælger at købe din barnevogn på nettet.

Hvis du udnytter din fortrydelsesret, har du krav på at få de penge tilbage, som du måtte have betalt. Du skal dog selv betale returforsendelsen. Det kan godt blive dyrt for så stor en genstand som en barnevogn.

Viser det sig, at barnevognen har fejl eller mangler, gælder der de samme regler som ved køb i en almindelig butik. Det vil sige, at du har to års reklamationsret.

Nogle butikker sælger deres varer både i en almindelig butik og på nettet. Har du bestilt barnevognen på nettet, men hentet og betalt den i butikken, kan der opstå tvivl, om dit køb er et almindeligt butikskøb eller nethandel med 14 dages fortrydelsesret.

Her er tidspunktet for selve købsaftalen afgørende. Er barnevognen bestilt på nettet, er købet dækket af reglerne for nethandel, selvom du henter og betaler varen i den "fysiske" butik. Hvis du bare har set barnevognen på nettet og måske forhørt dig nærmere om den, men først afgiver den egentlige bestilling i den "fysiske" butik, er købet et butikskøb. I det tilfælde har du kun fortrydelsesret, hvis du har aftalt det med sælgeren.

Læs mere om fortrydelsesret ved køb på nettet

 

Køber du barnevognen i en butik, har du ikke automatisk returret. Mange butikker tilbyder dog som en service, at deres kunder kan komme tilbage med varen og enten få pengene igen eller bytte den til andre varer. En butik, der tilbyder returret, vil normalt oplyse det på skilte i butikken eller trykke det på bonen.

Butikken kan selv bestemme, hvilke regler der skal gælde, hvis du fortryder købet. De fleste vil forlange, at barnevognen er hel og ubrugt, så den kan sælges igen som ny. De fleste vil også forlange, at du kan fremvise bonen. Butikken skal oplyse dig om vilkårene for at fortryde, før du handler.

Vælger butikken, at nogle varer skal være undtaget fra retten til at fortryde, det vil fx ofte gælde udsalgsvarer, skal det oplyses tydeligt og på samme måde som oplysninger om bytte- eller returret, så kunderne ikke er i tvivl.

En bestilling er en aftale om køb, og den aftale er ligeså bindende som selve købet. Der gælder altså de samme regler for bestilte varer som for varer, du allerede har fået leveret. Det gælder, uanset om varen er betalt eller ej.

  • Prøv at opnå en rabat – særligt hvis du køber mere babyudstyr på én gang.

  • Tjek låneomkostningerne, hvis du låner penge til at købe vognen for.

  • Husk at gemme bonen og andre dokumenter, du får ved købet af barnevognen. Du kan få brug for dem, hvis der senere opstår problemer med barnevognen.

  • Tjek, om der gives en garanti på barnevognen.

  • Undersøg, hvad der følger med af udstyr, og hvad du kan tilkøbe, samt hvad det koster. Tjek, om der følger en vedligeholdelsesvejledning med barnevognen.

  • Undersøg, om regelmæssige servicetjek er inkluderet i prisen.

Få flere gode råd til køb af barnevogn hos Sikkerhedsstyrelsen

Typiske fejl ved barnevogne

Fejl ved barnevogne kan skyldes mangler, fx en fabrikationsfejl, eller det kan skyldes (forkert) brug af barnevognen. Resultatet af en eventuel klagesag vil altid afhænge af en konkret vurdering af den enkelte sag.

Et ÷ betyder, at fejlen som regel skyldes brug, og så får du normalt ikke ret i klagen.

Et + betyder, at fejlen normalt vil blive anset for at være en mangel (en materiale- eller fabrikationsfejl). Du kan måske få ret i klagen.

I sidste ende vil resultatet af en klagesag dog altid afhænge af en konkret vurdering af den enkelte sag.

Barnevognen falmer

En mørk barnevogn vil altid falme noget efterhånden.

+ Hvis stoffet falmer hurtigt efter købet

+ Hvis stoffet falmer mere, end rimeligt er

÷ Hvis stoffet falmer normalt

Barnevognsstellet ruster

I det danske klima vil alle barnevogne før eller siden ruste i større eller mindre grad.

+ Hvis det er tydeligt, at stellets overfladebehandling er for ringe fra fabrikkens side

+ Hvis stellet er konstrueret, så der står fugt i selve stellets hulheder

÷ Hvis rusten skyldes manglende vedligeholdelse

÷ Hvis der opstår overfladerust efter længere tids brug

Kasse og madras er blevet jordslået

÷ Hvis vognen bliver jordslået eller fugtskjoldet, skyldes det normalt, at den har stået fugtigt i længere tid

Hjulene falder af

+ Hvis der er skader i selve navet, som ikke skyldes unormal overbelastning

÷ Hvis hjulene er sat forkert på efter adskillelse af vognen

Barnevognen trækker skævt

+ Hvis der er fejl i affjedringen

÷ Hvis hjulene er sat forkert på, fx efter biltransport

÷ Hvis hjulene er uens pumpede

÷ Hvis vognen har været udsat for en skade

Trykknapper på dækkenet

+ Hvis trykknapperne er enten meget stramme eller meget løse

÷ Hvis vognen er meget slidt

Barnevognskassen kan ikke låses ordentligt fast

+ Hvis skaden skyldes defekt eller slap låsemekanisme

÷ Hvis kassen er monteret forkert

Kalechen klapper sammen

+ Hvis kalechens stivere ikke er egnet til formålet

Der opstår huller i stofbeklædningen

+ Hvis skaderne opstår, fordi det underliggende stel har skarpe kanter

÷ Hvis skaderne er opstået ved slid, fx ind og ud af en bil

Når der opstår problemer med en barnevogn, skyldes det ofte manglende vedligeholdelse, at vognen er samlet forkert eller brugt uhensigtsmæssigt.

Hvis det er tilfældet med din barnevogn, kan det være svært at få medhold i en klagesag.

  • Pas din barnevogn, som du ville passe din nye, dyre cykel

  • Aftør og smør vognen efter anvisningerne i brugsanvisningen, især efter brug i dårlig vejr

  • Læs brugsanvisningen grundigt, så du er sikker på at skille og samle vognen korrekt

  • Efterlad ikke vognen i stærk sol, så den falmer unødvendigt hurtigt

  • Opbevar vognen under tag, når den ikke er i brug. Helst i et opvarmet rum

  • Læs ikke mere vægt på vognen, end den er beregnet til at bære

Relevant lovgivning

Barnevogne og reklamationsret

 

Har barnevognen en fejl, som butikken er ansvarlig for, gælder købelovens regler om mangler ved varen. Butikken skal enten tilbyde at reparere eller at omlevere barnevognen. Ender butikken i den situation med at tage barnevognen retur, kan den ikke stille krav om, at den er ubrugt, at mærkerne sidder på osv., som den kan forlange i forbindelse med fortrydelse.

Læs mere om Reklamationsret

Sidst opdateret 12.01.2022